سفارش تبلیغ
صبا ویژن


کیفیت زندگی

راهکارها
1.      پرورش صداقت و امانت­داری
اگر امانت­داری در افراد وجود داشته باشد، حتی وجود زمینه­ها نمی­تواند آنان را به خیانت بکشاند. لذا از بنیادی­ترین راهکار، پرورش امانت­داری به عنوان یک فضیلت اخلاقی است.
2.      تنظیم روابط با نامحرم
پرهیز از ارتباط­های ناسالم از راه­های پیشگیری از خیانت کردن و خیانت دیدن است. کسانی که از روابط نادرست با نامحرم در هر شکل آن پرهیز می­کنند، از یک سو به چنین روابطی عادت نکرده و خود را آلوده نساخته­اند؛ لذا روح آنان پاک و بکر بوده و آماده شروع یک زندگی سبز می­باشد. و از سوی دیگر نسبت به ناموس دیگران خیانت نکرده­اند و لذا مشمول قانون مکافات نشده و از خیانت دیدن ایمن می­گردند. با این بیان فلسفه ممنوعیت برخی از اشکال رابطه با نامحرم نیز روشن می­گردد. دین، رابطه ستیز نیست؛ بلکه از آنجا که دین به پیامدهای منفی این گونه روابط آگاه است، برای ایمنی زندگی­ها آنها را ممنوع کرده و تدبیرهایی اندیشیده که مانع بروز پدیده خیانت شود. برخی از این تدبیرها عبارتند از: کنترل نگاه و ارتباط بصری، کنترل زبان و ارتباط شنیداری، کنترل بدن و ارتباط لمسی، کنترل روابط و خلوت نکردن با نامحرم، کنترل خیال و به غیر شوهر فکر نکردن، استفاده کردن از پوشش مناسب، استفاده نکردن از عطر برای نامحرم.
3.      انتخاب مناسب همسر
از راه­های اساسی برای ایمنی از خیانت است. به همین جهت اسلام عزیز برای انتخاب همسر و معیارهای آن اهمیت ویژه­ای قائل است. مهم­ترین معیار انتخاب، برخورداری از دین و ایمان است، اما برای تشخیص این ویژگی توصیه شده که به صداقت و امانت­داری فرد توجه شود، نه نماز و روزه­اش؛ چرا که نماز وروزه می­تواند عادت شود، اما صداقت و امانت­داری نه.[1] بنا بر این در انتخاب همسر باید به سراغ افراد امین و درست­کار رفت.
مسئله دیگر این که معصومان(ع) توصیه جدی دارند که زنان عفیف و دیندار را انتخاب کنید[2] و زیبایی و دارایی را بر آن ترجیح ندهید.[3] چه بسا دختر زیبا در فضایی آلوده تربیت شده باشد و زمینه خیانت را داشته باشد.[4] و  چه بسا دختران زیبا یا ثروتمندی که با کسان زیادی رابطه داشته و خواهند داشت.
مسئله دیگر شکل ازدواج است. از پدیده­های نابهنجار امروز، ازدواج­های خیابانی و رمانتیک است که با یک نگاه و یا از راه تلفن، چت و مانند آنشکل می­گیرد. از کجا معلوم دختر و پسری که با چت و نگاه آشنا می­شوند، خود را به چت و نگاهی دیگر نفروشند و با دیگران رابطه برقرار نسازند و...؟ چه اطمینانی به این گونه افراد وجود دارد؟ الگوی نامناسب انتخاب، می­تواند ازدواجی را رقم زند که کانون خیانت خواهد شد. در باره الگوی انتخاب دو دسته روایت وجود دارد که در آنها توصیه شده که هم به نظر والدین توجه شود و هم خواست فرزندان رعایت گردد. بر این اساس می­توان گفت الگوی مورد تأیید دین، ترکیبی از نظر والدین و فرزندان است که والدین مقدمات تصمیم گیری و اطلاعات لازم برای آن را فراهم می­سازند و فضا را برای فرزندان روشن می­سازند تا آنان خود به تصمیم برسند و انتخاب کنند.
توجه: این مقاله در شماره 6 مجله سپیده دانایی  چاپ شده است.
[1] . ر. ک: أمالی صدوق، ص 379؛ عیون أخبار الرضا، ج 1، ص 56، لکافی، ج 2، ص 104.
[2] . ر. ک: کافی : ج 5 ص 332 ح 1 ، تهذیب الأحکام : ج 7 ص 401 ح 1600.
[3] . ر. ک: کنزالعمال: ج ج 16، ص 304
[4] . به همین جهت رسول خدا(ص) مردم را از ازدواج با دختران زیبایی که در خانواده­ای ناشایست تربیت شده­اند، بازداشته است. ر. ک:  کافی، ج 5، ص 332؛ من لا یحضره‏ الفقیه، ج 3، ص 391.


نوشته شده در پنج شنبه 88/11/8ساعت 5:47 عصر توسط نظرات ( ) |


Design By : Pichak