کیفیت زندگی
راهکارها
1. پرورش صداقت و امانتداری
اگر امانتداری در افراد وجود داشته باشد، حتی وجود زمینهها نمیتواند آنان را به خیانت بکشاند. لذا از بنیادیترین راهکار، پرورش امانتداری به عنوان یک فضیلت اخلاقی است.
2. تنظیم روابط با نامحرم
پرهیز از ارتباطهای ناسالم از راههای پیشگیری از خیانت کردن و خیانت دیدن است. کسانی که از روابط نادرست با نامحرم در هر شکل آن پرهیز میکنند، از یک سو به چنین روابطی عادت نکرده و خود را آلوده نساختهاند؛ لذا روح آنان پاک و بکر بوده و آماده شروع یک زندگی سبز میباشد. و از سوی دیگر نسبت به ناموس دیگران خیانت نکردهاند و لذا مشمول قانون مکافات نشده و از خیانت دیدن ایمن میگردند. با این بیان فلسفه ممنوعیت برخی از اشکال رابطه با نامحرم نیز روشن میگردد. دین، رابطه ستیز نیست؛ بلکه از آنجا که دین به پیامدهای منفی این گونه روابط آگاه است، برای ایمنی زندگیها آنها را ممنوع کرده و تدبیرهایی اندیشیده که مانع بروز پدیده خیانت شود. برخی از این تدبیرها عبارتند از: کنترل نگاه و ارتباط بصری، کنترل زبان و ارتباط شنیداری، کنترل بدن و ارتباط لمسی، کنترل روابط و خلوت نکردن با نامحرم، کنترل خیال و به غیر شوهر فکر نکردن، استفاده کردن از پوشش مناسب، استفاده نکردن از عطر برای نامحرم.
3. انتخاب مناسب همسر
از راههای اساسی برای ایمنی از خیانت است. به همین جهت اسلام عزیز برای انتخاب همسر و معیارهای آن اهمیت ویژهای قائل است. مهمترین معیار انتخاب، برخورداری از دین و ایمان است، اما برای تشخیص این ویژگی توصیه شده که به صداقت و امانتداری فرد توجه شود، نه نماز و روزهاش؛ چرا که نماز وروزه میتواند عادت شود، اما صداقت و امانتداری نه.[1] بنا بر این در انتخاب همسر باید به سراغ افراد امین و درستکار رفت.
مسئله دیگر این که معصومان(ع) توصیه جدی دارند که زنان عفیف و دیندار را انتخاب کنید[2] و زیبایی و دارایی را بر آن ترجیح ندهید.[3] چه بسا دختر زیبا در فضایی آلوده تربیت شده باشد و زمینه خیانت را داشته باشد.[4] و چه بسا دختران زیبا یا ثروتمندی که با کسان زیادی رابطه داشته و خواهند داشت.
مسئله دیگر شکل ازدواج است. از پدیدههای نابهنجار امروز، ازدواجهای خیابانی و رمانتیک است که با یک نگاه و یا از راه تلفن، چت و مانند آنشکل میگیرد. از کجا معلوم دختر و پسری که با چت و نگاه آشنا میشوند، خود را به چت و نگاهی دیگر نفروشند و با دیگران رابطه برقرار نسازند و...؟ چه اطمینانی به این گونه افراد وجود دارد؟ الگوی نامناسب انتخاب، میتواند ازدواجی را رقم زند که کانون خیانت خواهد شد. در باره الگوی انتخاب دو دسته روایت وجود دارد که در آنها توصیه شده که هم به نظر والدین توجه شود و هم خواست فرزندان رعایت گردد. بر این اساس میتوان گفت الگوی مورد تأیید دین، ترکیبی از نظر والدین و فرزندان است که والدین مقدمات تصمیم گیری و اطلاعات لازم برای آن را فراهم میسازند و فضا را برای فرزندان روشن میسازند تا آنان خود به تصمیم برسند و انتخاب کنند.
توجه: این مقاله در شماره 6 مجله سپیده دانایی چاپ شده است.
[1] . ر. ک: أمالی صدوق، ص 379؛ عیون أخبار الرضا، ج 1، ص 56، لکافی، ج 2، ص 104.
[2] . ر. ک: کافی : ج 5 ص 332 ح 1 ، تهذیب الأحکام : ج 7 ص 401 ح 1600.
[3] . ر. ک: کنزالعمال: ج ج 16، ص 304
[4] . به همین جهت رسول خدا(ص) مردم را از ازدواج با دختران زیبایی که در خانوادهای ناشایست تربیت شدهاند، بازداشته است. ر. ک: کافی، ج 5، ص 332؛ من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 391.
Design By : Pichak |