کیفیت زندگی
خیانت زناشویی خانواده، نه کانون هوس و شهوت، که کانون تعالی و رشد یافتن انسان و مرکز تربیت فرزندان فرهیخته و شایسته است و از این رو، به عنوان نهادی مقدس و بلکه مقدس ترین نهاد در حیات بشری شناخته است.[1] در این میان، «پایداری و ثبات» ضرورت یک خانواده کامیاب است که یکی از مهمترین عوامل آن «پایبندی و تعهد» به کانون خانواده میباشد. پس از ازدواج، خانواده به یک «امانت مشترک» تبدیل میگردد و بر اساس آن همسران، به «تبادل امانت» پرداخته و هر کدام عهدهدار دو امانت میگردد: حق «نهاد» مقدس خانواده و حق «تک تک اعضا». خانواده مثبت خانوادهای است که در آن همسران نسبت به حریم آن به شدت پایبند بوده و به لوازم آن متعهد باشند. از اموری که خانواده را به شدت در معرض آسیب قرار میدهد، «خیانت زناشویی» است. این امر خود را بیشتر در موقعیت غیبت همسر و نبود او خود را نشان میدهد. برخی اعضا، «امانت خانوادگی» را در غیبت همسر و خلوت خیانت، به بازار هوس برده و آن را با هرزگی سودا میکنند.[2] در روایات اسلامی از همسرانی که قابل اعتماد نبوده[3] و نمیتوان آنها را نسبت به مال و ناموس، امین دانست،[4] به عنوان عاملی کمر شکن یاد شده است. چنین همسرانی برای دیگران اهل تبرج و خودآرایی و وادادگیاند، اما برای همسرشان خود را در دژی نفوذناپذیر قرار میدهند.[5] در طرف مقابل همسرانی قرار دارند که نسبت به غیر همسر، خود را در دژی نفوذناپذیر قرار داده و از مال و ناموس خانواده پاسداری میکنند و برای همسر، خود را آراسته میسازند.[6] انواع خیانت خیانت که در ادبیات دین از آن به عنوان زنا یاد میشود، مراتبی دارد که از نگاه تا سکس را شامل میشود. همسران، در همه ابعاد وجودیشان (دیداری - شنیداری - گفتاری - بویایی - قلبی - بدنی) حریم و قلمروی دارند[7] که ورود جنسی به آن برای هیچ کس جز همسر جایز نیست. [8] از این رو خیانت انواعی دارد که عبارت است از: 1. خیانت دیداری؛ (نگاه کردن و داشتن پوشش نامناسب برای غیر همسر) 2. خیانت گفتاری- شنیداری؛ (صحبت تحریک کننده از طریق آهنگ کلام یا موضوع سخن با نامحرم و شنیدن آن). 3. خیانت لمسی؛ (دست دادن، بوسیدن و تماس بدنی غیر سکس). 4. خیانت قدمی؛ (حرکت و اقدام برای تحقق انواع دیگر خیانت). 5. خیانت بویایی؛ (استفاده از عطر برای نامحرم). 6. خیانت قلبی؛ (عاشق شدن و دلبستن به غیر همسر). 7. و بالاخره خیانت سکسی. خیانت حضوری و مجازی نکته مهم دیگر که از مسایل فراگیر دنیای امروز است، خیانت زناشویی در فضای مجازی است. با گسترش ارتباطات و تنوع رسانهها، نوعی خیانت در قالب تلفن و چت و مانند آن نیز پدید آمده که به همان اندازه میتواند مخرب و ویرانگر باشد. در این پدیده افراد به وسیله تماس الکترونیکی با غیر همسر خود، رابطه مجازی زناشویی برقرار میکنند که میتواند در نهایت به خیانت حضوری نیز تبدیل شود.
[1] . ر. ک: کتاب من لا یحضره الفقیه : ج 3 ص 383 ح 4343، مکارم الأخلاق : ج 1 ص 429 ح 1456 ، بحار الأنوار : ج 103 ص 222 ح 40 .
[2] . ر. ک: من لا یحضر الفقیه، ج 4 ، ص 365. و ر. ک: المعجم الکبیر : ج 18 ص 319 ح 824 ، کنز العمّال : ج 16 ص 27 ح 43785 .
[3] . ر. ک: بحارالأنوار ج : 71 ص : 152.
[4] . ر. ک: المستدرک على الصحیحین : ج 2 ص 176 ح 2684 ، کنز العمّال : ج 11 ص 93 ح 30755 .
[5] . ر. ک: کافی : ج 5 ص 325 ح 1 و 2 ، بحار الأنوار : ج 103 ص 235 ح 20
[6] . ر. ک: کافی : ج 5 ص 325 ح 1 و ص 327، بحار الأنوار : ج 103 ص 235 ح 20، الاختصاص : ص 339 ، بحار الأنوار : ج 13 ص 429 ح 23 .
[7] . این اصل در برخی روایات مورد تصریح قرار گرفته و پارهای از مصادیق آن نیز شمرده شده است. ر. ک: مسند احمد: ج 2، ص 536؛ ر. ک: سنن ابی داوود: ج 1، ص 477، 2152؛ صحیح مسلم: ج 8، ص 52، کافی: ج 5، ص 559، ح 11.
[8] . ورود و ارتباط غیر جنسی برای محرمها و هم جنسها در پارهای از روابط اشکالی ندارد.
Design By : Pichak |